Podd

Välkommen till Lojalitetspodden!

En podd om allt och lite till om kundlojalitet och NPS

Här diskuterar och dissekerar vi kundlojalitet, kundupplevelser, CX och framförallt lojalitetsmetoden Net Promoter Score (NPS). Om du är det minsta intresserad av lojala kunder, växande affärer och engagerade medarbetare är detta podden för dig.

De senaste avsnitten

Avsnitt 16 – Lojalitetspodden – Kundundersökningar i Corona-tider?

Dags för ett nytt avsnitt av Lojalitetspodden, och ämnet är kanske givet – hur ska man tänka kring kund-, medarbetare- och marknadsundersökningar i tider av kris?

Corona-pandemin har drabbats oss alla, vissa mer än andra. Att ha en dialog med sina kunder och medarbetare är kanske viktigare än någonsin, men också lite klurigt. Hur uppfattar kunderna kommunikationen ifrån oss nu, vad tänker de och vilka förväntningar har de?

Det är frågor man måste förhålla sig till och i detta avsnitt av podden diskuterar vi varför det är viktigt att genomföra kundundersökningar i dessa tider samt bjuder på lite analys av effekter på svarsfrekvenser, resultat och respons från våra pågående undersökningsuppdrag.

I poddavsnittet delar vi också med oss av vad man kan tänka på vid genomförandet av undersökningar i kristider.

Avsnitt 16 Lojalitetspodden

Avsnitt 15 – Lojalitetspodden – Close the loop – Centralt inom NPS

Vad har hänt? Hur kan jag hjälpa dig??

Att arbeta med direktåterkoppling, Close the loop, mot kunder som besvarat en undersökning är en av de verkligt centrala delarna inom NPS och något som verkligen skiljer metoden från andra.

I detta avsnitt av Lojalitetspodden grottar vi ner oss i just detta och ger våra bästa tips för ett effektivt återkopplingsarbete. Vad ska man tänka på? Vad tycker kunderna? Vilka verktyg och processer behövs för ett effektivt arbete och hur skapar man en både lyssnande och lärande organisation?

Close the loop-dialogen gör att det går att få djupare förståelse för varför kunden tycker som den gör. Det kanske finns något annat som ligger bakom missnöjet än vad som faktiskt kommit fram i undersökningssvaren.

Genom att ta reda på vad missnöjet verkligen beror på och fråga hur man kan hjälpa till finns en stor möjlighet att vända en kund som kan ha haft en negativ upplevelse till att bli positivt inställd.

Dialogen gör det möjligt stärka och förbättra relationen till kunden. Det är viktigt att kunden får känna och veta att den är värdefull för företaget. Hoppas det smakar!

Avsnitt 15 Lojalitetspodden

Kort om poddserien

Lojalitetspodden med gäster
Victoria Preger och Dan Haneklint

I varje avsnitt tar vi upp ett specifikt tema kring kundlojalitet. Vi bjuder på case, exempel och analyser mot bakgrund av de 100-tals lojalitetsprojekt vi genomfört genom åren.

Poddansvariga är inga mindre än våra NPS-experter Johan Laudon och Dan Haneklint!

Gäster

Självklart har vi gäster! Några av de bästa faktiskt. Alla med unika kunskaper, erfarenheter och idéer kring olika aspekter av lojalitet.

Flipp eller Flopp

Ibland delar våra gäster med sig av en dålig eller bra kundupplevelse som påverkat dem starkt, och vad upplevelsen ledde till. Även våra lyssnares upplevelser kommer att lyftas fram. Har du en speciell kundupplevelse som du vill dela med dig av? Skicka den till info[at]marketdirection.se!

Tips och råd

Till en del avsnitt hittar du material som förhoppningsvis kan hjälpa dig i ditt lojalitetsarbete. Det kan handla om exempel, mallar eller andra tips & tricks – allt kostnadsfritt för nedladdning tillsammans med respektive poddavsnitt.

Alla poddavsnitt

Avsnitt 1 om podden och NPS
Avsnitt 2 Kom igång med NPS
Avsnitt 3 GDPR och NPS
Avsnitt 4 Om eNPS
Avsnitt 5 Digitalisering och kundlojalitet
Avsnitt 6 Säljmötets påverkan på kundlojalitet
Avsnitt 7 Visualisering av data
Avsnitt 8 UCs NPS-resa
Avsnitt 9 Live från NPS-Dagen 2018
Avsnitt 10 Kundresan och kundcentrering
Avsnitt 11 Live från NPS-Dagen 2019
Avsnitt 12 Kundlojalitet för ökat kundfokus
Avsnitt 13 B2B och NPS
Avsnitt 14 inför NPS-Dagen 2020