NPS en lönsam förändringsresa

Om NPS

NPS-metoden används när du vill få så många kunder som möjligt att känna att din verksamhet är det enda alternativ man vill ha.

Kundlojalitet med Net Promoter Score

Stark & hållbar relation

Man kan aldrig tvinga en kund att vara eller bli lojal. Däremot kan du skapa förutsättningar så att en kund väljer att vara eller bli lojal. En riktigt lojal kund får du när du tilltalar kunden både emotionellt och rationellt.  

Med hjälp av kundundersökningar får du reda på vad som driver lojalitet och inte. Genom att lyssna och förstå kunderna kan du lättare möta deras önskemål och behov. Eftersom dina kunder tycker, tänker och upplever olika gäller det att möta kundernas olika preferenser.

NPS-metoden hjälper dig att prioritera och utveckla rätt saker för att få fler kunder att vara trogna din verksamhet i stället för att gå till en konkurrent.

eNPS används när du vill få trygga och taggade medarbetare som berättar för andra vilken grym arbetsgivare du är.

eNPS för ökad medarbetarlojalitet

Visst märker man när någon trivs på sitt jobb? När den man möter i en affärsrelation är verkligt intresserad av att hjälpa till, att sälja, att ge service eller vad det nu kan vara, inte bara för att det är den personens arbetsuppgift, utan för att den helt enkelt vill. För att den trivs på jobbet.

Det är det eNPS handlar om. Att skapa verktyg och processer för trivsel på jobbet som i sin tur skapar glada och lojala medarbetare, som i sin tur går den där extra milen för att skapa fantastiska kundupplevelser och med det – verkligt lojala kunder.

eNPS ökad medarbetarlojaitet

Att använda NPS- och eNPS- metoden parallellt är en oslagbar kombination för stark tillväxt av egen kraft.

Stark koppling mellan medarbetarlojalitet och kundlojalitet

Glad medarbetare = Glad kund

Resultaten från en lång rad mätningar har visat att trivs inte medarbetarna på arbetet, återspeglar sig det i kundernas lojalitet. Och tvärtom.

Det finns tydliga kopplingar att hög medarbetarlojalitet också ger hög kundlojalitet, vilket är en riktigt bra kombination eftersom det ger än högre tillväxt. Det finns också tydliga kopplingar att låg medarbetarlojalitet ger låg kundlojalitet. En mindre bra kombination. Detta visar på vikten och sambandet att jobba på fler plan med sitt lojalitetsarbete.

Läs mer om NPS och eNPS...

Vad är NPS? Läs om NPS-metoden
Kom igång med Net Promoter Score
Hur du maxar effekterna av ditt NPS-program
eNPS medarbetarlojalitet